W tym artykule:
- Czym właściwie jest system e-TOLL?
- System e-TOLL – od kiedy działa i kto może z niego korzystać?
- e-TOLL a viaTOLL — czym się różnią?
- Odzyskanie kaucji i niewykorzystanych środków z viaTOLL
- Jak zarejestrować się do systemu e-TOLL dla samochodów osobowych?
- Jak zapłacić za przejazd partnerską aplikacją Autopay?
- Co, jeśli Autopay nie zarejestrował przejazdu?
- Na jakich autostradach działa e-TOLL?
- Urządzenie OBU e-TOLL – samochody osobowe
- Kara za brak opłaty e-TOLL dla samochodu osobowego
- Co jeszcze warto wiedzieć o aplikacji e-TOLL?
- Jaka będzie przyszłość autostrad?
- Jazda autostradą — pamiętaj o ubezpieczeniu!
Korzystanie z aplikacji e-TOLL dla samochodów osobowych wcale nie musi być kłopotliwe. Wystarczy rozszerzyć swoją wiedzę o garść istotnych informacji dotyczących tego zagadnienia. E-TOLL dla osobówek może ułatwić życie wielu kierowcom. Skraca on bowiem procedury na autostradzie i pozwala na płynną jazdę bez konieczności korzystania z bramek. W tym artykule wyjaśnimy, czym wyróżnia się system e-TOLL, gdzie obowiązuje i jak z niego korzystać. Sprawdź, jak to działa w praktyce!
Czym właściwie jest system e-TOLL?
System e-TOLL dla samochodów osobowych polega na bezgotówkowym opłacaniu należności za przejazd płatnym odcinkiem autostrady zarządzanym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Działa od czerwca 2021 roku i zastępuje dotychczas używany viaToll (tu opłata pobierana była na wybranych odcinkach dróg i zasilała Krajowy Fundusz Drogowy). System e-TOLL dla samochodów osobowych jest utrzymywany i nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.
E-TOLL to nowy system poboru opłat na autostradach. Stanowi rządowe narzędzie, za pośrednictwem którego możliwe jest dokonywanie cyfrowych płatności. W grudniu 2021 r. e-TOLL całkowicie zastąpił Manualny System Poboru Opłat dla samochodów osobowych i motocykli.
Pojęcia e-TOLL i autostrada są ze sobą obecnie nierozerwalnie związane. Elektroniczne bilety dedykowane są bowiem kierowcom poruszającym się właśnie drogami ekspresowymi. Bramki na autostradach odchodzą w zapomnienie, odkąd możemy korzystać z e-TOLL. Dzięki temu nie stoimy w kolejkach do okienka z opłatami!
System e-TOLL dla samochodów osobowych oparty jest na nowej technologii wyznaczania pozycji pojazdu z zastosowaniem pozycjonowania satelitarnego. Za sprawą tej innowacji przejazd przez miejsca poboru opłat może odbywać się bez szlabanów i korków przy kasach, co z kolei przyspiesza i ułatwia kierowcy dotarcie do celu podróży.
System e-TOLL – od kiedy działa i kto może z niego korzystać?
Wielu kierowców zastanawia się, czy e-TOLL jest obowiązkowy. Rozwiewamy wątpliwości: Do końca listopada używanie tego systemu przez właścicieli pojazdów powyżej 3,5 tony było dobrowolne, natomiast z dniem 1 grudnia 2021 r. tacy kierowcy podróżujący po płatnym odcinku autostrady zobowiązani są do korzystania z nowego systemu. Nie oznacza to jednak, że nie mogą korzystać z niego też inni uczestnicy ruchu drogowego.
Od kiedy e-TOLL dla samochodów osobowych działa w praktyce? Od momentu, gdy na płatnych odcinkach autostrad A2 Konin – Stryków i A4 Wrocław – Sośnica podniesiono szlabany i zniesiono dotychczasowy, manualny system pobierania opłat za przejazdy po autostradzie. Właśnie od tego dnia, czyli 1 grudnia 2021 r. z e-TOLL dla osobówek może korzystać każdy kierowca, który uprzednio zakupi bilet.
Natomiast ci, którzy nie zdecydują się na rejestrację w systemie e-TOLL są zobowiązani do wykupienia biletu autostradowego stacjonarnie, np. na stacji PKN Orlen. Od pierwszego grudnia 2021 płatności na bramkach już nie są możliwe. Opłaty wniesione za pomocą e-TOLL stały się o wiele wygodniejszą alternatywą.
e-TOLL a viaTOLL — czym się różnią?
Jeszcze do niedawna możliwe było korzystanie z urządzenia lub aplikacji viaTOLL, by uiścić wszelkie opłaty na autostradzie. Natomiast w 2021 r. zostały one wygaszone i zastąpione przez e-TOLL. Cena za korzystanie z autostrad w obu przypadkach pozostaje ta sama. Podstawową cechą wyróżniającą nowy system jest natomiast obecność technologii monitorowania pojazdów opartej na GPS — ten przekazuje dane o położeniu auta i zestawia je z bieżącą stawką za przejazd. Tej innowacji brak w poprzednim systemie.
Użytkownicy poprzedniego systemu mogli wyrejestrować się z niego i zarejestrować się do e-TOLL, który dokładnie monitoruje odcinki płatne. Ponadto jest precyzyjny i praktycznie bezawaryjny przy dokonywaniu opłat. Od kiedy funkcjonuje e-TOLL dla samochodów osobowych, możliwe jest odzyskanie lub przeksięgowanie dotychczas niewykorzystanych środków na aktualnie obowiązujący system opłat autostradowych. W tym celu należy:
- zarejestrować się w systemie e-TOLL;
- przesłać na adres kontakt@etoll.gov.pl formularz przeksięgowania środków z poprzedniego systemu do e-TOLL;
- do wniosku dołączyć zdjęcie kodu kreskowego OBU e-TOLL (na tej podstawie jest zwracana kaucja).
Uwaga!
Nie jest możliwe natomiast zwrócenie urządzenia OBU viaTOLL do MOK e-TOLL czy Szefa Kas.
Odzyskanie kaucji i niewykorzystanych środków z viaTOLL
Jeśli chcesz odzyskać kaucję i niewykorzystane środki z systemu viaTOLL, musisz:
- pobrać ze strony etoll.gov.pl formularz reklamacyjny;
- wypełnić dokument oraz wykonać zdjęcie kodu kreskowego OBU ViaTOLL, następnie przesłać oba załączniki na adres e-mail: kontakt@etoll.gov.pl – dzięki temu odzyskasz kaucję za urządzenie viaTOLL;
- w formularzu reklamacyjnym należy wskazać, na jaki numer rachunku bankowego mają zostać zwrócone środki.
To ważne!
Użytkownicy aplikacji viaTOLL mogą wnioskować o zwrot środków i kaucji na internetowym koncie klienta. Należy przy tym pamiętać o załączeniu zdjęcia kodu kresowego OBU viaTOLL. Warto też wiedzieć, że termin wysyłania formularza reklamacyjnego mija z dniem 30 września 2022 roku!
Jak zarejestrować się do systemu e-TOLL dla samochodów osobowych?
Wraz ze zmianą sposobu pobierania opłat, wielu właścicieli samochodów osobowych jest zainteresowanych rejestracją do nowego systemu e-TOLL Jest on prosty w obsłudze oraz niezbędny przy korzystaniu z wielu odcinków autostrad na terenie Polski. Gdzie zatem znaleźć e-TOLL dla osobówek? Rejestracji można dokonać na trzy sposoby:
- na stronie rządowej e-TOLL za pomocą danych uwierzytelniających, takich jak profil zaufany, aplikacja mObywatel lub bankowość elektroniczna;
- w Miejscach Obsługi Klienta e-TOLL – należy mieć dokument tożsamości, adres e-mail i dowód rejestracyjny pojazdu.
W trakcie rejestracji użytkownik zobowiązany jest określić metodę płatności. Można wybrać metodę przedpłaconą – przy tym sposobie, zanim skorzystasz pierwszy raz na autostradzie z e-TOLL, powinieneś zasilić konto środkami z konta. Drugą możliwością jest odroczona płatność. Wiąże się to z wpłatą zabezpieczenia. Aplikację e-TOLL można pobrać ze sklepu w Google Play lub APP Store. Jest ona dostosowana do wszystkich urządzeń mobilnych.
E-TOLL umożliwia szybkie opłaty za przejazd wybraną autostradą. Aplikacja na bieżąco monitoruje mijane odcinki trasy i powiadamia nas o kolejnych krokach do wykonania. Wyróżnia ją przejrzysty interfejs i stosunkowo prosta obsługa. Nie wymaga też częstych aktualizacji. Użytkownicy najczęściej pytają o to, jak doładować e-TOLL i jak zapłacić za autostradę. Doładowanie konta następuje w IKK/aplikacji mobilnej e-TOLL PL poprzez:
- przelew bankowy,
- kartę płatniczą,
- kartę flotową,
- płatności mobilnej – BLIK, Pay-By-Link.
Kierowcy pojazdów do 3,5 tony mogą obecnie zapłacić za bilet autostradowy na różne sposoby:
- na stacjach sieci PKN Orlen,
- na niektórych stacjach sieci Lotos,
- w aplikacji e-TOLL,
- przez pozostałe aplikacje partnerskie.
Warto wiedzieć!
Wykupiony bilet autostradowy traci ważność po 48 godzinach. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy użytkownik z wyprzedzeniem poda datę przejazdu przez dany odcinek autostrady. Wtedy możliwy jest zakup biletu autostradowego e-TOLL dla osobówek do 60 dni wcześniej.
Z DORADCĄ
Jak zapłacić za przejazd partnerską aplikacją Autopay?
W ramach opłat za przejazd autostradą można skorzystać z aplikacji partnerskiej Autopay. Zanim możliwe będzie jej używanie, należy zarejestrować konto. Ta czynność wiąże się z podaniem następujących danych:
- imię i nazwisko,
- numer telefonu,
- numer karty debetowej,
- numer rejestracyjny samochodu;
- marka auta.
Płatność zostaje automatycznie pobrana w trakcie wjeżdżania na autostradę. Należy pamiętać, że zarówno aplikacja e-TOLL, jak i AutoPay musi uzyskać uprawnienia do śledzenia lokalizacji. Klienci niektórych banków mogą skorzystać z AutoPay bezpośrednio z poziomu bankowości elektronicznej. Taką usługę ma m.in. ING Bank Śląski, PKO BP czy Bank Millennium. Warto sprawdzić w swoim banku, czy jest taka możliwość.
Co, jeśli Autopay nie zarejestrował przejazdu?
Oto prawdopodobne przyczyny zaistniałej sytuacji:
- włączony tryb oszczędzania baterii;
- zbyt późne włączenie aplikacji Autopay (najlepiej zrobić to przed rozpoczęciem podróży – nie później niż kilka minut przed wjazdem na autostradę);
- zbyt duża prędkość podczas przejazdu przez dawny punkt poboru opłat.
Zaległy bilet można zakupić w terminie 3 dni na stronie: https://app.autopay.pl/e-bilet-autostradowy.
Na jakich autostradach działa e-TOLL?
W Polsce za pomocą systemu e-TOLL, aplikacji lub e-biletu możliwe jest zapłacenie na odcinkach autostrad:
- A2 Konin-Stryków;
- A4 Wrocław-Sośnica.
Częstym pytaniem, które pada, w odniesieniu do nowego systemu jest to, czy na popularnej trasie A1 obowiązuje e-TOLL. Otóż nie! Na pozostałych odcinkach płatnych autostrad w Polsce nie jest możliwa płatność systemem e-TOLL, gdyż są to drogi koncesyjne. Zaliczają się do nich:
- A4 – Kraków – Katowice, aplikacja Autopay lub urządzenie A4 Go;
- A1 – Rusocin – Nowa Wieś – aplikacja Autopay;
- A2 – Konin – Świecko, płatność możliwa tylko na bramkach.
Na każdej z powyższych autostrad obowiązują oczywiście inna stawki. Płacenie za przejazd to drażliwy temat dla wielu z nas. Jednak dużo większe kontrowersje wzbudza fakt, że w Polsce nie ma jednolitego systemu poboru opłat za przejazd autostradą. Kierowcy źle reagują nie tylko na fakt braku jednej aplikacji, ale także na zróżnicowanie stawek za przejechany kilometr. Niezbędne w tym wypadku będzie więc zapamiętanie, w których miejscach działa e-TOLL, a które autostrady obsługiwane są za pomocą pozostałych aplikacji.
Urządzenie OBU e-TOLL – samochody osobowe
Aplikacja e-TOLL to wygodne rozwiązanie, jednak ma też swoje słabsze punkty, o czym warto pamiętać, będąc jej użytkownikiem. Telefon może rozładować się w trakcie jazdy samochodem, zepsuć lub zwyczajnie zapomnimy o włączeniu aplikacji e-TOLL. W tym wypadku nawet jeśli środki są na koncie, opłata nie zostanie pobrana. W razie kontroli policji może grozić za to mandat.
W obliczu zagrożenia wspomnianą sytuacją część kierowców aut osobowych rozważa tradycyjną opcję w postaci zainstalowania urządzenia OBU e-TOLL. Posiadając je, należy pamiętać jedynie o doładowaniu środków przed wyruszeniem w trasę. To wygodne rozwiązanie dla osób, które wolą nie zaprzątać sobie głowy telefonem przed podróżą lub nie ufają aplikacjom. Coraz więcej kierowców skłania się do wyboru takiego urządzenia, gdyż aplikacja rządowa czasem zawiesza się podczas korzystania.
Kara za brak opłaty e-TOLL dla samochodu osobowego
Karą za przejazd bez biletu autostradowego samochodem osobowym jest mandat w wysokości 500 zł. Kierowcy, którzy próbowali zasłonić tablice rejestracyjne, by utrudnić identyfikację, zostaną ukarani dodatkową karą w tej samej kwocie. Przy nieprzepisowym pokonaniu jednej trasy istnieje więc ryzyko otrzymania łącznego mandatu na okrągłą sumę aż 1000 zł!
Warto pamiętać, że autostrada jest również monitorowana przez samochody policyjne. W jaki sposób może odbyć się kontrola zakupu biletu autostradowego? Pojazdy służb mundurowych są wyposażone w kamery wyłapujące numery tablic rejestracyjnych. Wraz z ich rozpoznaniem w systemie sprawdzane jest m.in. wykupienie biletu autostradowego.
W sytuacji, gdy policja wystawi mandat, korzystnie jest opłacić go od razu. W ten sposób możesz zapłacić nawet 100 zł mniej. Natomiast, jeśli nie masz aplikacji e-TOLL, zapomniałeś kupić bilet autostradowy, a kontrola policyjna Cię nie złapała, możliwe jest opłacenie takiego przejazdu w ciągu 3 dni. To furtka dla zapominalskich, którzy mieli odrobinę szczęścia.
Co jeszcze warto wiedzieć o aplikacji e-TOLL?
Przy omawianiu zagadnienia samej aplikacji, warto wiedzieć też, czym jest identyfikator biznesowy e-TOLL. Jest to unikalny kod generowany dla każdego użytkownika, który umożliwia połączenie identyfikatora z kodem pojazdu w systemie. Otrzymujemy go tuż po rejestracji.
Aplikacja e-TOLL nie zjednała sobie serc wszystkich użytkowników. Najczęstsze zarzuty kierowców dotyczą:
- błędów przy rejestracji;
- restartowania się aplikacji podczas próby opłacenia przejazdu;
- częstego wyłączania się aplikacji.
Warto pamiętać, że wielu kierowców podłącza swoje telefony do radia samochodowego. W ten sposób zyskują możliwość słuchania muzyki, audiobooków czy podcastów w trasie. Ponadto zdecydowana większość, jeśli używa nawigacji, to właśnie na smartfonie. Rządowy e-TOLL, który wyłącza się w czasie, gdy inne aplikacje działają w tle, to duża niedogodność dla wielu kierujących. Do tego dochodzą konsekwencje finansowe za nieopłacenie przejazdu przez aplikację. W razie kontroli policyjnej zrzucenie winy na źle działający e-TOLL może nie przynieść żadnego rezultatu.
Jaka będzie przyszłość autostrad?
Według informacji podanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, w przyszłości wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. W tej chwili nie na wszystkich odcinkach jest pobierana opłata, gdyż nie spełniają one warunków koniecznych, aby możliwe było wprowadzenie opłat. Problematyczne jest także zorganizowanie odpowiedniej infrastruktury na tych odcinkach, by można było swobodnie opłacić autostradę. GDDKiA zarządza w tej chwili 1247 km autostrad, z czego 725 km to płatne odcinki.
Jazda autostradą — pamiętaj o ubezpieczeniu!
Podczas jazdy autostradą nietrudno o awarię samochodu. Los słynie z tego, że płata figle w najmniej oczekiwanym momencie. W takich wypadkach warto mieć assistance. Dzięki temu w razie usterki nie będziesz martwić się o pomoc czy lawetę. Dla osób, które dużo jeżdżą samochodem, przydatne będzie ubezpieczenie szyb. W trasie nie brak sytuacji, podczas których mogą zostać uszkodzone. Czasem drobny kamyczek wystrzelony spod opon samochodu może uszkodzić przednią szybę. Dlatego warto zabezpieczyć się na takie okoliczności. Kierowcy, którzy lubią mieć wszystkie polisy w jednym miejscu, z pewnością zainteresują się pakietem OC i AC. W ten sposób w czasie jednej wizyty u doradcy ubezpieczeniowego możesz wykupić nie tylko obowiązkowe ubezpieczenie komunikacyjne, ale również autocasco, które przyda się w razie kolizji czy uszkodzenia mechanicznego.
Oceń artykuł