2024-04-30

Jak używać kierunkowskazu na rondzie i sygnalizować manewry?

Kiedy włączać kierunkowskaz na rondzie?

Jak używać kierunkowskazu na rondzie i sygnalizować manewry?

Używanie kierunkowskazu na rondzie to ważny element sygnalizowania planowanych manewrów. Czynność ta zapewnia bezpieczeństwo i płynność w ruchu na tym nietypowym skrzyżowaniu. Choć może wydawać się drobnym detalem, kierunkowskaz przed wjazdem na rondo lub zjazdem z niego ma znaczący wpływ na redukcję nieporozumień i kolizji wśród uczestników ruchu. Ważne jest jednak również to, by znać pozostałe przepisy dotyczące poruszania się po tego typu skrzyżowaniach. O tym, czy i kiedy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz, dowiesz się z tej porady. Przeczytaj tekst i poznaj szczegóły zagadnienia!

Najważniejsze informacje:

  • Prawidłowe używanie kierunkowskazu na rondzie to nie tylko kwestia przepisów, ale przede wszystkim wzajemnego szacunku i bezpieczeństwa na drodze.
  • Używanie kierunkowskazów na rondzie ogranicza się do dwóch kluczowych reguł związanych ze zmianą pasa ruchu (tylko na rondach wielopasmowych) oraz zmianą kierunku ruchu.
  • Zmiana kierunku ruchu następuje tylko podczas zjazdu z ronda i wtedy również należy używać prawego kierunkowskazu. Włączamy go podczas mijania zjazdu poprzedzającego nasz.
  • Przed wjazdem na rondo nie trzeba włączać kierunkowskazu. Dotyczy to zarówno jazdy prosto, skrętu lewo, w prawo, jak i zawracania.
  • Kierunkowskaz na rondzie turbinowym również włączany jest tylko przy zjeździe ze skrzyżowania lub w chwili zmiany pasa ruchu.

Co trzeba zrobić, wjeżdżając na rondo?

Rondo, które wyróżnia ruch okrężny, może narzucać kierowcom inne zasady jazdy niż typowe skrzyżowanie równorzędne. Choć jest to popularny element infrastruktury drogowej, który usprawnia ruch, często bywa też niestety źródłem nieporozumień i niebezpiecznych sytuacji. Jednym z kluczowych elementów płynnej jazdy na rondzie jest prawidłowe używanie kierunkowskazów, znajomość znaków i przepisów dotyczących pierwszeństwa.

Wjeżdżając na rondo, należy:

  • 1
    Ustąpić pierwszeństwa:
    • Pojazdom, które już znajdują się na rondzie.
    • Tramwajom, niezależnie od tego, czy jadą po torach wzdłuż ronda, czy przecinają je.
    • Pieszym znajdującym się na przejściu dla pieszych przed wjazdem na rondo.
  • 2
    Zasygnalizować planowane manewry:
    • Włącz prawy kierunkowskaz na rondzie – jeśli chcesz jechać prosto lub skręcić w prawo. Musisz pamiętać również o tym, by nie wjeżdżać na skrzyżowanie z dużą prędkością.
    • Kierunkowskaz w lewo na rondzie – jeśli chcesz skręcić w lewo lub zawrócić. Jazda po tym typie skrzyżowania przy jednoczesnym sygnalizowaniu manewrów wymaga skupienia i uwagi.
  • 3
    Zająć odpowiedni pas ruchu:
    • Pas prawy: jeśli chcesz jechać prosto lub skręcić w prawo.
    • Pas środkowy: jeśli chcesz jechać prosto lub skręcić w prawo, a także jeśli chcesz zawrócić (w niektórych przypadkach).
    • Pas lewy: jeśli chcesz skręcić w lewo lub zawrócić.
  • 4
    Zachować ostrożność i odpowiednią prędkość:

    Zbliżając się do ronda, zredukuj prędkość, aby mieć czas na właściwą ocenę sytuacji i reakcję. Rondo to miejsce, gdzie trzeba szczególnie uważać na innych uczestników ruchu. Nie wjeżdżaj na nie ze zbyt dużą prędkością. Dostosuj ją do warunków panujących na rondzie. Upewnij się, że masz wystarczająco dużo miejsca, aby wjechać na rondo. Bądź przygotowany do hamowania.

Jak prawidłowo zjechać z ronda?

Zjazd z dowolnego skrzyżowania o ruchu okrężnym jest banalnie prosty, o ile zastosujesz się do kilku prostych zasad:

  • Włącz prawy kierunkowskaz na rondzie – zasygnalizujesz w ten sposób swój zamiar zjazdu odpowiednio wcześnie. Dzięki temu inni uczestnicy ruchu będą wiedzieli, co zamierzasz dalej zrobić.
  • Zmień pas ruchu – jeśli jedziesz pasem środkowym lub lewym, musisz zjechać na prawy pas przed zjazdem z ronda.
  • Ustąp pierwszeństwa – upewnij się, że nie utrudniasz ruchu innym pojazdom, które poruszają się aktualnie po rondzie i również wyjeżdżają z niego.
  • Zjedź z ronda – podczas wyjazdu ze skrzyżowania o ruchu okrężnym nie blokuj przejazdu innym pojazdom.

Ważne!

Zwróć szczególną uwagę na pojazdy poruszające się po pasie prawym, a także na rowerzystów i pieszych. Uważaj na skrzyżowania o ruchu okrężnym, po których poruszają się tramwaje. Nigdy nie zatrzymuj się na rondzie bez potrzeby, by nie blokować przejazdu.

Kierunkowskaz na rondzie – przepisy

Jednym z ważniejszych pytań dotyczących sygnalizowania manewrów na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jest to, czy i kiedy na rondzie trzeba włączać kierunkowskaz. Zrozumienie tego zagadnienia jest kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa i płynności ruchu w tym nietypowym miejscu. Przepisy nie wymagają włączania kierunkowskazu przed wjazdem na rondo. Jednak należy to zrobić podczas zmiany pasa ruchu oraz zjazdu z ronda. Pamiętaj zatem, że taką czynność wykonujesz zawsze, gdy:

  • Zmieniasz pas ruchu, niezależnie od tego, czy skręcasz, jedziesz prosto, czy wyjeżdżasz z ronda.
  • Przed zjazdem z ronda, jeśli nie ma wyznaczonych pasów ruchu lub jeśli jedziesz pasem prawym, a chcesz jechać prosto lub skręcić w prawo.

Możesz włączyć prawy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo, jeśli chcesz jechać prosto lub skręcić w prawo. Nie jest to jednak obowiązkowe. Możesz także włączyć lewy kierunkowskaz przed minięciem ostatniego zjazdu przed tym, którym chcesz opuścić rondo.

Kiedy nie używać kierunkowskazu na rondzie:

  • Jeśli jedziesz pasem lewym i chcesz jechać prosto lub skręcić w lewo.
  • Jeśli jedziesz pasem środkowym i chcesz jechać prosto.

Włączaj kierunkowskaz zawczasu, aby inni uczestnicy ruchu mogli zareagować na Twój manewr. Wyłącz kierunkowskaz (również na rondzie ze światłami) niezwłocznie po wykonaniu manewru.

Sprawdź także: Kto ma pierwszeństwo na rondzie?

Kierunkowskaz na rondzie a mandat

Używanie kierunkowskazu na rondzie jest obowiązkowe w niektórych sytuacjach, a jedynie zalecane w innych. Interpretując aktualne przepisy, należy zaznaczyć, że jedynym niedozwolonym zachowaniem jest niewłączanie kierunkowskazu prawego przed zjazdem z ronda. Jeżeli wówczas nie ustąpimy pierwszeństwa kierowcy na rondzie, będziemy winni kolizji. Za brak sygnalizowania planowanego manewru grozi mandat:

  • 200 zł i 2 punkty karne za niesygnalizowanie zmiany pasa ruchu lub zjazdu z ronda.
  • Od 20 do 500 zł w zależności od sytuacji za utrudnianie lub tamowanie ruchu przez błędne sygnalizowanie manewru.

O aktualnych stawkach kar za wykroczenia drogowe informuje taryfikator mandatów. Podstawą dla opisanych zasad dotyczących stosowania kierunkowskazów jest zaś Ustawa Prawo o ruchu drogowym.

Za co jeszcze można zostać ukaranym na rondzie?

Podczas jazdy na rondzie można otrzymać karę nie tylko za niewłaściwe używanie kierunkowskazów, ale także za inne powszechne wykroczenia, w tym m.in.:

  • Niewłaściwe używanie pasów ruchu – błędny wybór pasa lub jego zmiana bez sygnalizowania manewru.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa – wjeżdżając na rondo, trzeba ustąpić pierwszeństwa pojazdom już się na nim znajdującym oraz (ewentualnie) tramwajowi.
  • Niezachowanie odpowiedniej prędkości – przekraczanie dozwolonej prędkości lub jazda z prędkością utrudniającą ruch innym pojazdom.
  • Agresywne manewry – wymuszanie pierwszeństwa na rondzie lub tak zwana jazda na zderzaku innego pojazdu.
  • Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym i rowerzystom – przy przejściach dla pieszych lub przejazdach rowerowych obok ronda.
  • Zatrzymanie na rondzie bez uzasadnionej przyczyny – może to zakłócić ruch oraz znacząco zwiększyć ryzyko kolizji.

Ważne!

Pamiętaj także o terminowym wykonaniu przeglądu technicznego, zakupie obowiązkowej polisy komunikacyjnej oraz regularnej kontroli oświetlenia w aucie. Bardzo częstą konsekwencją, jaką napotykają zapominalscy kierowcy, jest bowiem mandat za brak świateł w samochodzie lub kara za brak OC.

Pamiętaj o ubezpieczeniu samochodu!

Po przeczytaniu artykułu wiesz już, jakie kierunkowskazy na rondzie obowiązują wszystkich kierowców i kiedy należy ich używać. Aby uniknąć mandatu, pamiętaj także o innych obowiązkach właściciela pojazdu. Do najważniejszych należy ubezpieczenie OC. Dzięki korzystaniu z nowoczesnych porównywarek polis komunikacyjnych zaoszczędzisz na składce! Już dziś sprawdź najlepsze oferty od 40 towarzystw w kalkulatorze OC i AC na stronie CUK! O wybrane ubezpieczenie możesz także zapytać naszego doradcę na infolinii lub osobiście w placówce. Zachęcamy do kontaktu!

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Jak zjeżdżać z ronda dwupasmowego?

    Zaplanuj zjazd z wyprzedzeniem, by mieć czas na zajęcie odpowiedniego pasa ruchu (prawy do pierwszych zjazdów, lewy do dalszych, z późniejszą zmianą na prawy przed zjazdem). Zawsze pamiętaj też, aby włączyć prawy kierunkowskaz na rondzie dwupasmowym w momencie zjazdu z takiego skrzyżowania. Obserwuj przy tym innych uczestników ruchu i płynnie opuść rondo, zwracając szczególną uwagę na pieszych i rowerzystów. Nie blokuj przejazdu.

  • 2
    Jak się zawraca na rondzie i czy trzeba włączyć kierunkowskaz?

    Tak naprawdę na rondzie nie istnieje kierunek jazdy w lewo i na wprost – to tylko określenia umowne. Należy zaznaczyć, że kierunkowskaz na rondzie też nie jest potrzebny do jazdy prosto. Przyjęcie takiego kierunku oznacza wyłączenie zjazd z ronda. Jeśli jednak chodzi o sam manewr zawracania, to również nie obejdzie się on bez uprzedniego zjechania z tego typu skrzyżowania. Podczas zawracania opuść rondo tym samym zjazdem, którym wjechałeś, upewniając się, że jest to bezpieczne.

  • 3
    Jakim pasem jechać na rondzie?

    Tę kwestię mogą uzależniać rodzaje rond. Każde z nich może bowiem posiadać np. inną liczbę pasów. Co do zasady przyjmuje się, że wybór pasa na rondzie, zależy od organizacji ruchu oraz tego, który zjazd planujesz wybrać:

    • Skręcając w prawo (pierwszy zjazd), użyj prawego pasa.
    • Jadąc prosto, możesz wybrać dowolny pas, jeśli jest więcej niż jeden.
    • Dla dalszych zjazdów lub zawracania, najlepiej zająć lewy pas.

Oceń artykuł

5.00
(1)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku