2024-04-30

Rodzaje rond – budowa, wygląd, cechy szczególne

Dowiedz się więcej na temat rodzajów rond.

Rodzaje rond – budowa, wygląd, cechy szczególne

Ronda odgrywają istotną rolę w zarządzaniu ruchem drogowym, umożliwiając płynniejsze przemieszczanie się pojazdów i zwiększając bezpieczeństwo na skrzyżowaniach. Ich konstrukcja i wygląd mogą znacząco różnić się w zależności od lokalnych potrzeb, typów dróg czy dostępnej przestrzeni. W tym artykule zwrócimy uwagę na różnorodność tych ważnych elementów infrastruktury drogowej. Omówimy podstawowe rodzaje rond, od klasycznych, poprzez dwupasmowe, aż po bardziej złożone konstrukcje, takie jak ronda turbinowe. Przeczytaj poradę i dowiedz się więcej!

Najważniejsze informacje:

  • Istnieją różne rodzaje rond – od jednopasmowych po wielopasmowe i spiralne. Ich zadaniem jest poprawa płynności ruchu oraz bezpieczeństwa na skrzyżowaniach.
  • Ronda mogą różnić się między sobą m.in.: liczbą pasów ruchu: (zwykłe, dwupasmowe, trzypasmowe); organizacją ruchu (turbinowe, spiralne, podwójne, półturbinowe); wielkością (małe, średnie, duże).
  • Ronda są projektowane z myślą o różnych poziomach natężenia ruchu.
  • Niektóre ronda, oprócz funkcji transportowych, pełnią również funkcje estetyczne i ekologiczne, stanowiąc element zieleni miejskiej lub punkt orientacyjny.
  • Rozwój technologiczny przyczynia się do powstawania nowych typów rond, takich jak półturbinowe, które łączą cechy różnych rodzajów rond w celu optymalizacji ruchu na danym obszarze.

Czym jest rondo i jaką pełni funkcję?

Rondo w infrastrukturze drogowej to rodzaj skrzyżowania o ruchu okrężnym, gdzie pojazdy poruszają się po wyznaczonym pasie wokół centralnej wyspy. Cechą charakterystyczną rond jest to, że wszystkie pojazdy poruszają się w tym samym kierunku – zazwyczaj przeciwnie do ruchu wskazówek zegara w krajach z ruchem lewostronnym i zgodnie z ruchem wskazówek zegara w krajach z ruchem prawostronnym.

Ronda redukują liczbę punktów konfliktu pomiędzy pojazdami, co przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa drogowego, zmniejszenia ryzyka wypadków oraz poprawy płynności ruchu. Podsumujmy ich główne zalety:

  • Zwiększenie bezpieczeństwa: Ronda redukują ryzyko kolizji czołowych i bocznych, co sprawia, że są bezpieczniejszym rozwiązaniem niż np. tradycyjne skrzyżowania równorzędne.
  • Poprawa płynności ruchu: Umożliwiają płynną jazdę bez konieczności zatrzymywania się na czerwonym świetle.
  • Oszczędność przestrzeni drogowej: Ronda zajmują mniej miejsca niż tradycyjne skrzyżowania, co czyni je idealnym rozwiązaniem w przypadku ograniczonych przestrzeni miejskich.

Rodzaje rond – charakterystyka

Ronda mogą różnić się budową, wielkością i liczbą pasów ruchu, w zależności od potrzeb i przepustowości danego miejsca. Wyróżnia się także różne typy rond, takie jak minironda, ronda wielopasmowe, turbinowe czy te o nietypowej budowie, jak np. „psia kość”, które są dostosowane do konkretnych warunków i wymagań ruchu drogowego. Najczęściej występujące w Polsce rodzaje rond wraz z ich charakterystycznymi cechami omawiamy poniżej.

Rondo dwupasmowe

To rodzaj skrzyżowania o ruchu okrężnym z dwoma pasami ruchu wokół wyspy centralnej. Kierowcy mogą zmieniać pasy ruchu na wlocie i wylocie z ronda, co usprawnia ruch i zwiększa jego przepustowość. Jadąc prosto lub w prawo, można zająć dowolny pas, a w lewo – wyłącznie lewy.  Należy pamiętać o sygnalizowaniu zmiany pasa i ustępowaniu pierwszeństwa przy zjeździe.

Rondo trzypasmowe

Skrzyżowanie z aż trzema pasami ruchu wokół wyspy centralnej. Występuje rzadziej niż ronda dwupasmowe, a jego głównym celem jest jeszcze większa poprawa przepustowości i płynności ruchu. Można spotkać je w miejscach o dużym natężeniu pojazdów. Trzypasmowe rondo jest skomplikowane zarówno w projektowaniu, jak i użytkowaniu. Wymaga od kierowców szczególnej uwagi i znajomości zasad ruchu drogowego.

Podwójne rondo

To skrzyżowanie składające się z dwóch rond umieszczonych obok siebie i połączonych drogami dojazdowymi. Ruch na każdym z nich odbywa się niezależnie. Taki układ ma na celu poprawę przepływu ruchu w miejscach, gdzie pojedyncze rondo byłoby niewystarczające do obsłużenia wszystkich kierunków ruchu lub gdy istnieje potrzeba rozdzielenia strumieni ruchu w bardziej skomplikowanej konfiguracji drogowej. Rozwiązanie to sprawdza się na obszarach o wysokiej intensywności ruchu.

Rondo turbinowe

Skomplikowany, lecz bardzo bezpieczny typ skrzyżowania, zaprojektowany tak, aby zwiększać płynność ruchu poprzez kierowanie pojazdów na zakrzywione pasy ruchu, które „przewijają się” między różnymi punktami wjazdu i wyjazdu. Posiada wiele pasów ruchu (zwykle 2 lub 3) wokół wyspy, a wysepki kierunkowe oddzielają poszczególne kierunki jazdy. Na rondzie turbinowym nie ma możliwości zmiany pasa ruchu, co zapewnia wyjątkowo efektywną wymianę strumieni pojazdów.

Rondo półturbinowe

To kompromis między rondem tradycyjnym a turbinowym. Charakteryzuje się połączeniem zakrzywionych pasów ruchu, które kierują auta na odpowiednie wyjazdy. Jest stosowane w miejscach o średnim natężeniu ruchu, gdzie pełne rondo turbinowe byłoby niepraktyczne, oferując efektywność w zarządzaniu ruchem przy niższych kosztach i mniejszych wymaganiach przestrzennych.

Rondo spiralne

Rodzaj skrzyżowania, w którym pasy ruchu są ułożone w spiralę. Kierowcy jadący w prawo wybierają prawy pas, a jadący w lewo lub zawracający – lewy. Ten typ ronda eliminuje konieczność zmiany pasa ruchu, co zwiększa płynność jazdy i bezpieczeństwo. Jest ono droższe w budowie i wymaga większej powierzchni niż rondo turbinowe, ale zapewnia większą przepustowość.

Rondo biszkoptowe

Nazywane też rondem "psia kość", wyróżnia się wydłużonym kształtem wyspy centralnej, zwężonym w środkowej części. Wyglądem przypomina biszkopt lub psią kość, stąd jego nazwa. Ma prostą konstrukcję, stosowaną zwykle na obszarach o mniejszym natężeniu ruchu. Umożliwia płynny przepływ ruchu z minimalnymi przestojami, zachęcając kierowców do naturalnego zwalniania i negocjowania przejazdu bez formalnych znaków stopu lub sygnalizacji świetlnej. Sprawdza się tam, gdzie zachodzi potrzeba usprawnienia ruchu przy niskich kosztach inwestycji.

Rondo równorzędne

Na takim skrzyżowaniu obowiązuje zasada równorzędności, co oznacza, że pierwszeństwo mają pojazdy nadjeżdżające z prawej strony, podobnie jak na zwykłych skrzyżowaniach bez sygnalizacji. Rondo równorzędne jest stosunkowo rzadkim rozwiązaniem, częściej spotykanym w miejscach o niskim natężeniu ruchu, gdzie możliwe jest bezpieczne stosowanie zasady prawej ręki bez generowania znacznych opóźnień.

Rondo ze światłami (z sygnalizacją świetlną)

Wariant skrzyżowania, gdzie przepływ ruchu jest regulowany za pomocą świateł drogowych. Taka forma ronda jest stosowana głównie w miejscach o wysokim natężeniu ruchu, gdzie tradycyjne zasady pierwszeństwa mogłyby nie wystarczyć do płynnego zarządzania ruchem. Światła drogowe umieszczone są na poszczególnych wjazdach na rondo oraz, w niektórych przypadkach, na rondzie, aby kontrolować prędkość pojazdów i kolejność wjazdów.

Rondo z tramwajem

Typ skrzyżowania, w którym linia tramwajowa przebiega przez rondo lub w jego bezpośrednim sąsiedztwie, co wymaga wyjątkowej uważności ze strony kierowców. Ronda te muszą bowiem zapewnić bezpieczny i płynny przepływ ruchu tramwajowego oraz kołowego. W takim układzie tory mogą być poprowadzone przez środek ronda, wzdłuż jego obwodu lub krzyżować się z drogami dojazdowymi, co wymaga specjalnego oznakowania. Jeżeli tramwaj znajdzie się na rondzie, ma pierwszeństwo przed innymi pojazdami. Takie ronda zapewniają skuteczną integrację różnych środków transportu w miastach.

Rondo ze znakiem ustąp pierwszeństwa

Niemal każde rondo jest oznakowane w ten sposób. Auto wjeżdżające na skrzyżowanie musi zatem ustąpić pierwszeństwa wszystkim pojazdom, które już na nim są. To powszechnie stosowany system mający na celu zapewnienie płynności ruchu i podniesienie bezpieczeństwa, umożliwiając kierowcom nieprzerwany ruch, podczas gdy nowo wjeżdżający muszą ocenić sytuację i włączyć się do ruchu w odpowiednim momencie.

Ważne!

Znak C-12 (ruch okrężny) ze znakiem A-7 (ustąp pierwszeństwa) to najczęstsze oznakowanie przed wjazdem na rondo. Wjeżdżający jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa przejazdu pojazdom znajdującym się już na rondzie.

Sprawdź także: Jak jeździć po rondzie?

Kierowco, pamiętaj o ubezpieczeniu auta!

Już dziś zadbaj o pełne bezpieczeństwo na drodze, kupując pakiet OC i AC w korzystnej cenie! Dzięki obowiązkowej polisie OC i dobrowolnemu autocasco kompleksowo zabezpieczysz się na wypadek wszelkich nieprzewidzianych zdarzeń i unikniesz ich finansowych konsekwencji. Kalkulator OC i AC to nowoczesna porównywarka, dzięki której sprawdzisz najnowsze oferty ubezpieczeń komunikacyjnych od 40 znanych towarzystw w jednym miejscu. Wejdź w link, porównaj składki i kup wybraną polisę online w kilka minut!

FAQ – najczęściej zadawane pytania:

  • 1
    Jak wygląda rondo psia kość?

    Rondo „psia kość” to skrzyżowanie o ruchu okrężnym, które ma charakterystyczny wydłużony kształt, przypominający kość psa lub ciastko biszkoptowe – dlatego często nazywa się je również biszkoptowym. Ten typ ronda wyróżnia się małymi wyspami rozdzielającymi pasy ruchu na dojazdach. Ich zadaniem jest zmuszenie kierowców do zmniejszenia prędkości i dokonania wyboru pasa ruchu przed wjazdem na rondo, co poprawia bezpieczeństwo i płynność ruchu.

  • 2
    Czy wszystkie ronda są równorzędne?

    Nie, nie wszystkie ronda są równorzędne. Rondo jest traktowane jako skrzyżowanie równorzędne tylko wówczas, gdy przed nim nie ma znaku „ustąp pierwszeństwa” (A-7). Jeśli przed rondem widzimy znak A-7, to musimy ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony.

  • 3
    Czy rondo to rodzaj skrzyżowania?

    Tak, rondo to rodzaj skrzyżowania. W świetle prawa określane jest ono jako skrzyżowanie o ruchu okrężnym. Ruch na rondzie odbywa się po okręgu, dookoła wyspy lub placu. Choć potocznie stosuje się określenie "rondo", w oficjalnych dokumentach, takich jak Ustawa Prawo o ruchu drogowym, znajdziemy tylko termin "skrzyżowanie o ruchu okrężnym". Oznaczone jest znakiem C-12.

Oceń artykuł

5.00
(4)

Wpisz datę końca polisy

  • przypomnimy Ci o zbliżającym się końcu ochrony
  • przedstawimy najszerszy zakres polisy w najlepszej cenie na rynku